Uusi sivu

Lapin Kansan verkkosivuilta kopioitu uutinen 28.1.2015 .

Enontekiö vaatii ambulanssia takaisin Muonioon

Muonio ei luopuisi toisesta ambulanssistaan. Kuvan ambulanssi on Rovaniemeltä.Lapin sairaanhoitopiiri on poistanut Muoniosta toisen sairaankuljetuksen yksikön ja siirtänyt sen Kittilään. Enontekiön kunta vaatii sairaanhoitopiiriä palauttamaan toisen sairaankuljetusyksikön välittömästi Muonioon. Potilasturvallisuus on nyt uhattuna ja terveydenhuollon voimavarat eivät riitä paikkaamaan puutteita sairaankuljetuksen järjestelyissä.

Enontekiön kunnanhallitus jakaa Tehyn Muonion-Enontekiön ammattiosaston huolen tilanteesta. Kunnan näkemyksen mukaan nykyisellä sairaankuljetusvälineyksikön kokoonpanolla ei pystytä vastaamaan niihin sairaankuljetuksen tarpeisiin, joita väestöpohja ja matkailun aiheuttama kuormitus alueelle aiheuttaa.

Potilaat, joiden terveydentila vaatii välitöntä sairaankuljetusta, joutuvat odottamaan kohtuuttoman pitkiä aikoja päästäkseen jatkohoitoon. Tämä sitoo myös kohtuuttomalla tavalla terveysasemien henkilöstön voimavaroja.

– Enontekiön ja Muonion alueelle ei saa muodostua ambulanssityhjiötä oman ambulanssin ollessa kiinni toisaalla, toteaa Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä.

Ammattiosastomme palkittiin 12.12.2013 Vuoden parhaana ammattiosastona.

Kunniakirjaan on kriteereiksi mainittu mm. seuraavat seikat: jo toistamiseen Suomen äänestysaktiivisin ammattiosaston Tehyn vaaleissa. Paikallisen edunvalvonnan tehokas edunvalvoja. Paikalliset sopimukset huippuluokkaa. TVA uudistuksessa Tehyläisten ääni on kuulunut ja näkynyt tuloksissa. Toimijat kouluttautuvat, ottavat kantaa ja tekevät hyvää yhteistyötä jäsenten hyväksi.

Tässä on tarvittu kaikkien meidän toimijoiden panosta ja intoa puhaltaa yhteiseen hiileen.

Tästä meillä on hyvä jatkaa ja pidetään jatkossakin omistamme huolta ja intoa yllä. Olemme saaneet tämän tunnustuksen hyvästä ja kovasta työstä. Näillä eväillä ja uudella innolla jatketaan taas tulevaan vuoteen!

Hyvä me ja Kiitos!

-Elina

Ao 808 puheenjohtaja

Lapin Kansan verkkosivuilta kopioitu uutinen 28.1.2015 .

Enontekiö vaatii ambulanssia takaisin Muonioon

Ammattiosastomme palkittiin 12.12.2013 Vuoden parhaana ammattiosastona.

Hyvä me ja Kiitos!

-Elina